ساختار تیم‌های فنی دِیتاک

همراهان گرامی دیتاک، سلام

امیدوارم حالتان خوب باشد.

مدتی بود دوست داشتم پستی در ارتباط با تیم‌های فنی که در شرکت در حال فعالیت هستند بنویسم و شما را کمی بیشتر با تیم‌ها آشنا کنم، اما امروز تصمیم گرفتم جدا از این آشنایی، شما را تا قلب تیم فنی ببرم و از یک روز کاری در دِیتاک بنویسم.

اجازه دهید در ابتدا شما را بیشتر با ساختار تیم‌های فنی دیتاک آشنا کنم.

دیتاک چند تیم فنی دارد؟

تیم فنی دیتاک از ۴ تیم تشکیل شده است. تیم زیرساخت و جمع‌آوری که ترکیبی از نیروهای Data Engineer، Sys Admin و Python Developer است. تیم Data Science و یا به اصطلاح دانشمندان دیتا، تیم Back-End و در انتها تیم Front-End که ترکیبی از نیروهای Front-End Developer و UX است.

تیم های فنی دیتاک

تیم Data Engineer و Crawling

نه به این دلیل که خودم بیشتر در این تیم حضور دارم بخواهم بگویم، اما این تیم پرچالش‌ترین تیم دیتاک است. چیزی که همیشه در مورد این تیم گفتم این است که اگر سرویس‌ها آپ هستند و مشتریان از خروجی‌ها راضی هستند، پس تیم ما کارش را درست انجام می‌دهد، در غیر این صورت خیر.

نگهداری سرورها، طراحی و نگهداری ابزارهای ذخیره‌سازی بیگ‌‌دیتا، طراحی و توسعه ربات‌های جمع‌آوری از وظایف اصلی و مهم این تیم است.

تیم Data Science

اینجا جایی است که دیتا تبدیل به دانش می‌شود. تیمی که تقریبا در انحصار فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران قرار گرفته است و هدف اصلی آنها تحلیل، طراحی، ساخت و بهبود سرویس‌های بر پایه هوش‌مصنوعی و براساس بیگ‌‌‌دیتای شرکت است.

تیم Back-End

طراحی، ساخت و توسعه محصولات شرکت برعهده تیم Back-End است. شاید به دور از اغراق لقب پراسترس‌ترین تیم شرکت مناسب این تیم باشد. در این تیم کسی فرصت خطا ندارد چون در اینجاست که مشتریان، دیتاک را قضاوت خواهند کرد.

تیم Front-End و UX

اهمیت و جایگاه تیم Front-End برای تمام استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری مشخص است. شاید تیم Front تنها تیمی باشد که کارش مورد نقد تمام شرکت قرار می‌گیرد. تیم Front دِیتاک از صبورترین نیروها تشکیل شده است. اعضای این تیم هرروز تلاش می‌کنند تا بهترین تجربه کاربری را برای مشتریان دیتاک به ارمغان بیاورند.

یک روز کاری در دیتاک

ساعت کاری تیم‌های فنی به صورت شناور است چراکه دیتاک معتقد است که بهره‌وری با اجبار سازگاری ندارد. از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ صبح کارمندان کم کم وارد شرکت می‌شوند. در دیتاک از اسکرام برای توسعه محصولات استفاده می‌شود. هر کدام از تیم‌ها جلسات استند‌آپ خودشان را دارند. بعد از این جلسه اعضای تیم‌ها به تسک‌هایی که مشخص شده می‌پردازند و بقیه جلسات فنی مورد نیاز هم در طول روز برگزار می‌شود.

جلسات فنی دیتاک

اما ما ۴ کار مهم دیگر در طی یک هفته داریم.

لقمه فرهنگی

شنبه صبح‌ها، ما یک صبحانه دسته جمعی در کنار همکار HR دیتاک داریم. اسم این برنامه لقمه فرهنگی است. در این جلسه جدا از فضای صمیمی که وجود دارد، یک موضوع مرتبط با فرهنگ سازمانی مطرح و در ارتباط با آن بحث می‌شود.

آموزش

شنبه بعد از ظهر هر تیم، حدودا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه جلسات آموزشی مختص خودش را دارد. در هر تیم یک مسئول برای هماهنگی موضوع جلسات و ارائه‌دهنده مشخص شده است.

ورزش

بعد از ظهر دوشنبه، زمان ورزش است. در حال حاضر فوتبال ورزش پرطرفدار شرکت محسوب می‌شود.

میوه‌خوری

برخلاف نامش ما در این جلسه میوه نمی‌خوریم، یعنی میوه‌ی زحمات اسپرینت قبلی را می‌خوریم نه میوه‌ی درختی! در این جلسه هر تیم به دست‌آوردهای خود در اسپرینت قبل می‌پردازد و از کارهایی که انجام داده صحبت می‌کند. البته آخر جلسه معمولا خوراکی هم صرف می‌شود.

جمع‌بندی

ما در دیتاک تلاش می‌کنیم هرروز چیزی برای یادگیری داشته باشیم. این اصلی‌ترین نقطه قوت ماست.

شاد باشید.

2 دیدگاه روشن ساختار تیم‌های فنی دِیتاک

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت